Nauth országai és népei - ismertető

Földrajzi nevek

Adroran
Nauth négy kontinense közül a legnagyobb, és a legváltozatosabb is, mind természeti adottságait, mind értelmes népességét tekintve. Három teljesen különböző államalakulatnak ad otthont: a kegyetlen Mardannak, az ősi lények által lakott, hideg Arcaniának és a fejletlen, szegényekkel teli Braloornak. Ezeken kívül van rajta egy nagy kiterjedésű, lakhatatlan, tűzforró sivatag, mely valaha Braloor virágzó északi tartománya volt, de Chenush-Grok hívei fokozatosan magukévá tették és elpusztították. Bár a legtöbb háborút Mardan vívja a világban, magán Adroranon több, mint kétszáz éve nem volt nagyobb fegyveres összeütközés.

Arcania
Titokzatos, az ember érkezése előtti eredetű lények, az arkánok legjelentősebb állama. Adroran északi részén található, és bár túlnyomórészt arkán lakossága van - a zord éghajlat miatt -, egyes déli területeire sok ember, elf és ork bevándorló érkezett az idők során Mardanból és a hanyatló Eudethora kontinensről, nagyrészt menekültek, akiket Arcania gazdasági jóléte, haladó szellemű törvényei és az arkánok legendás mágikus könyvtárai vonzottak ide. Az arkánok jó kapcsolatokat ápolnak a zöldelfekkel, akik védelmezik Arcania óriási hegyvidéki erdeit, és esküdt ellenségei a mardani tűzvarázslóknak, akik egész Arcaniát emberi mértékkel mérve kellemes éghajlatúvá akarják varázsolni, közben ügyet sem vetve arra, hogy akár ki is irthatják ezzel az eredeti lakosságot - nem is beszélve a sarkoktól távolabbra fekvő emberi és egyéb államok lakóiról, akikre az időjárás átformálása éhínséget, szomjúságot, tűzhalált és járványokat hozna.

Angoreth
Szigetkirályság Eudethora nyugati partjainál; az első emberi hajósok és hódítók hazája, akiktől Mardan és Autregg lakói, valamit Arcania emberi lakosságának nagy része származik. Mint Eudethora nagy része, Angoreth is sokat vesztett régi dicsőségéből: a részben földrajzi, részben vallási okokból elszigetelt anguir nép tagjain kezdenek kiütközni a belterjesség jelei, mely fizikai és szellemi fogyatékosságokat egyaránt okozhat. Ennek ellenére az anguirok büszkék múltjukra, és arra, hogy még ma is tekintélyes gazdasági hatalomnak számítanak - nem kis részben azért, mert Mardannal laza katonai és gazdasági szövetségben állanak. Az Eudethor Szövetséghez szinte csak formális kapcsolat fűzi az országot, még a közös fizetőeszközt sem hajlandóak elfogadni. Saját egyistenhite van, Jahvar, a Bíró kultusza, melyet viszonylag erős mágikus hatalma ellenére más országokban nem igazán vesznek komolyan.

Assaen
Avagy a Fűtenger, egy lovas nomádok lakta, félig felderítetlen, barbár kontinens. Eudethorától a Vihar-óceán, Adrorantól a Kísértettenger választja el. Népe bátor, primitív harcosokból és a természetet mindenkinél jobban ismerő, bár eléggé maguknakvaló sámánokból áll - legalábbis akikkel a civilizált népek eddig találkoztak, azok e változatok valamelyikébe tartoztak.

Autregg
Egyesek az ötödik kontinensnek nevezik, pedig valójában egy nagy sziget, ahova Angoreth és Frendaar a bűnözőit száműzte régen. A belseje túlnyomórészt sivatagos, a partvidéken viszont virágzó mezőgazdaság tart el egy még virágzóbb, békés anarchista berendezkedésű, a világ legnagyobb bárdjait kitermelő művészközösséget, akik Klibornát, a szabad szellem istennőjét, Galit, a tengeristennőt és Wahudot, a szerelem istenét ismerik el a három igazi isteni létezőnek, és gyönyörű ünnepségeket rendeznek tiszteletükre. Ne feledjük, mindezt a bűnözők leszármazottai teszik - lenyűgöző. Ám hamarosan nekik is törődniük kell a fegyverkezéssel, és önmaguk védelmével: a gondtalan békét Chenush-Grok éghajlatváltozása és Arraz seregei fenyegetik.

Braloor
Nagy kiterjedésű, bár szinte jelentéktelen hatalommal rendelkező államalakulat Adroran déli, elvékonyodó végén. Hosszú időn át Mardan erős riválisa volt, míg az első császár, Gorbuweld be nem indította kereskedelmi és mágikus hadjáratát ellene. Ekkor jött létre a Tűzsivatag Kowatl, Klondia, N'doraz és a többi apró, de fejlődőképes állam helyén, csupán Braloort hagyva meg a déli régió egyetlen lakható területének. Braloor lakói barna bőrű, sötét hajú, többnyire mélyen vallásos Marra-hívő emberek. Más fajok csak elvétve vetődnek erre a jobb sorsra érdemes vidékre, ahol az egyetlen vizsonylag jövedelmező foglalkozást a veszélyes kábítószer, a mardani katonák által harci drogként használt kakurafű termesztése jelenti.

Bal'gran
Felemelkedőben lévő kereskedőállam Eudethora délkeleti végében; míg az orkok meg nem hódították, a pusztulás szélén állt, területére Cernar Aurienn elfjei és a hatalmas, régimódi Ruz Birodalom is igényt tartott, ám mióta a halgiuni orkok megtelepedtek itt, újra virágzásnak indult. Jelentős gabonatermő vidékei és gyönyörű gyümölcsöskertjei egész Eudethora éléstárává teszik, ezért is szerette volna mindkét nagyhatalom a magáénak tudni; most azonban Halgiun védelmét élvezi, aminek őslakosai túlnyomó többsége örül - csak a zsoldosok nem, akiknek soha nem elég a háborúskodásból, amiből pedig kijutott Bal'grannak a sok viharos évezred alatt.

Cathorra
Egy félszigetből és rengeteg szigetből álló, ősi kultúrával, jelentős ork népességgel és jó borokkal rendelkező, vendégszeretetéről és gyógyító mágusairól híres turistaparadicsom Eudethora déli részén. Teljes mértékben a nyaralni vágyó gazdag kereskedők és nagyurak adják nemzeti jövedelmét, amiből ha szerényen is, de elég stabilan tartja fenn magát. Valaha nagy hódítók és kalandozók otthona volt, mint Alxondar, vagy Biztos Kezű Pergnar, de ma már szigorúan fenntartja semlegességét, és ezen harcosok legendáiból él. A Nuath legnagyobb részén tisztelt régi istenek is innen származnak.

Cernar Aurienn
Azaz Fekete Vadon; éjelfek által uralt terület Eudethora szívében. Nem sokat tudni róla, legfeljebb azt, hogy senki nem-elf nem került még ki belőle élve, és a máshonnan származó elfek közül se sokan. Azt beszélik, innen származnak a különlegesen erős nekromanták és vérmágusok, mint pl. Csontrázó Acheraan, valamint hogy árnyas erdeiben vámpírok és egyéb szörnyetegek tenyésznek. Sötét híre ellenére - vagy éppen azért - Eudethora egyik vezető nagyhatalma. Lakói, mint az éjelfek többsége, Hadrazt, a halálistent és Arrazt, a harc istenét tisztelik.

Essalonieth
Nagyrészt tundravidékből és jégfalú arkán városállamokból álló fehér szegély Eudethora északi végén. A kultúra és a fehér mágia (főleg az illúziók és idővarázslatok) egyetlen megmaradt fellegvára a kivénhedt kontinensen. Kevesen jutnak el ide a meredek, rideg Ardun-hegység, a hideg és persze a rejtőmágiák miatt - de akiknek sikerül, és vissza is térnek, csodákról mesélnek.

Frendaar
Fajelvű, tisztán emberek lakta királyság Eudethora nyugati részén. Katonaállam, Arraz harcos-papjai tartják erős kezükben. Hadakozáson kívül vas- és glaedércbányászatra épül, gazdagsága kiemelkedő. Agresszív állam, Angoreth és Mardan esküdt ellensége, a Ruz Birodalom bizonytalan szövetségese.

Halgiun
Essalonieth délnyugati szomszédja, az egyetlen ork kultúrállam. Arkán támogatással emelkedett fel, s ma Eudethora legfőbb békefenntartója. Az ingatag helyzetű Eudethor Szövetség tagja Frendaarral, a vazallus államának számító Bal'grannal, Cernar Auriennel, Cathorrával és Angorethhel együtt; egyben a leglelkesebb megőrzője a szövetségnek, amelyet azonban belső viszályok feszegetnek. Nem kötelezte el magát egyetlen istenség mellett sem, bár sok Marra-, Wahud-, és Kryoneth-templom van a területén.

Nien Fadelai
A nomádok lakta Assaen kontinens egyetlen civilizált államalakulata, mely kilenc törzsfő szövetségéből jött létre nem túl régen, hogy a mardani hódítókat elűzze. Neve is innen ered, azt jelenti, Kilenc Vércsepp. Sámánjai nagy hatalommal bírnak, de semmi más nem érdekli e népet, mint a lovaglás, az ősi énekek és Assaen védelme a mardani hódítóktól.

Kegadun
A leghatalmasabb a negyedik kontinens, Wehalar városállamai közül. Minden van benne, ami kell, mágustorony, gazdag kincstár, színház, kocsma - és egy sárkány ül a trónján, ami nem is olyan meglepő Wehalaron, ugyanis a kontinens a sárkányok természetes otthona. A Mardan-ellenes Wai'aggur, azaz Véderő egyik alapító tagja.

Laielem
Zöld- és ezüstelfekből álló, nagymúltú demokrácia Wehalaron. A Wai'aggur megalapítását nem nézte jó szemmel; az Úrnők Kerekasztala úgy hiszi, ez Arraz megjelenését vetíti elő a hosszú ideje békés kontinensen. Ez magyarázható azzal, hogy az ezüstelfek azóta félnek az emberektől és a háborútól, mióta Eudethoráról és Braloorból véglegesen száműzték őket a kétszáz évig tartó Könnyek Háborúja végén, de még jelentős gondot okozhat, hiszem Laielem mágiája nélkül a Wai'aggur fizikai ereje nem sokat ér.

Lawordes
Wehalar kulturális és mágikus fővárosa, a Márványtorony otthona, és egyben mozgalmas kikötőváros. Gali kultusza és a tengeri puhatestűekből nyert, szerelmi ajzószerként használt zungraolaj előállítása virágzik.

Mardan
Államszövetség Adroran középső részén; bonyolult igazgatási rendszerében hajdanvolt korok mára már csak névlegesen létező demokratikus maradványai ismerhetők fel, de a tényleges hatalom a császár kezében van. Jól jellemzi a mardani gondolkodásmódot, hogy a császári hatalom csupán nyolc évre szól: ez idő lejárta után az uralkodót rituálisan kivégzik, de mielőtt meghal, kötelessége kijelölni utódját. Ez gyermektelen császárok - egyébként igen gyakori - esetében szinte törvényszerűen a lehetséges jelöltek ádáz marakodásához vezet a császár hivatali idejének teljes utolsó évében. Mardan közrendű népe ezért már-már veleszületetten gyűlöli vezetőit, így csak vastörvényekkel és erőteljes zsoldossereggel lehet az országot valahogy összetartani. Mardan fegyvergyártása és harcimágus-iskolái legendás hírűek, valamint itt a legerősebb, és egyesek szerint innen ered Chenush-Grok tűzisten veszedelmes kultusza.

Quellas
Wehalar legősibb városállama, egyben a legnagyobb Wahud-templom otthona is. Kurtizániskolái, bordélyházai világhíresek, és Marrának, a Gondoskodónak is vannak szentélyei - az elhagyott gyermekek gondozására.

Ruz Birodalom
Óriási méretű, merev feudális császárság, mely magában foglalja Eudethora teljes keleti felét - és még mindig terjeszkedni akar. Mardant támogatja teljes erejével, hiszen nagy kiterjedésű tundravidékeit fel akarná melegíteni, és az arkánok menedékét, Essaloniethet elfoglalni. Rabszolgatartó és fajelvű állam, elsősorban zöldelfek, orkok és mindenféle félvérek e rabszolgatartás szenvedő alanyai, haszonélvezői pedig a nagyhatalmú ruzi Chenush-Grok- és Golder-papok, valamint az ember hadurak és kereskedők. Nyersanyaga nem sok van, csak az értékes mágikus tárgynak számító zoiel-kristályok, melyeket Frendaarnak ad el fémekért és élelemért cserébe.

Wehalar
Az egyetlen földrész a déli félgömbön - de három is kitelne belőle. Egyik fele fagyott, másikat sárkányok lakják és igazgatják. A fagyott részre mostanában találtak rá az arkánok, és azt hallani, nagy építkezésekben kezdtek odalent. Okos döntés, hiszen Arcaniát fenyegeti legjobban a felemelkedő Mardan és Cernar Aurienn is, melynek kis mérete ellenére mindenhol vannak ügynökei. Wehalar másik fele álmos, csendes, bár nagy tudást őrző, fajilag igen vegyes városállamokkal van teleszórva, melyeket a bölcs, emberelőtti őshüllők, a sárkányok tartanak vissza bármiféle gonosz vagy erőszakos befolyástól. Csodálatos tájak vannak errefelé, óriási hegyek, melyekben kolostorok húzódnak meg, titkokat és zöldelf kolóniákat rejtő erdők, termékeny fennsíkok és tiszta vizű tavak, melyekben egész Nauthon a legfinomabb ízű halak élnek. Hadrazon, Arrazon és a feltörekvő Chenush-Grokon kívül minden isten hívei megtalálhatók itt, csakúgy, mint akármely faj képviselői. A városállamokat a Sárkánytanács irányította Wai'aggur, azaz Véderő fogja össze - készülnek a védekezésre Chenush-Grok ellen.

Fajok Nauthon

elf: Háromféle van belőlük, zöld-, ezüst-, és éjelfek. A zöldelfek a természetben élnek, az ezüstelfek a Hold mágiájával állnak kapcsolatban, az éjelfek pedig Hadraz eltorzult, sötét követői. Az ezüstelfek eredetileg Braloorban és Eudethorán éltek nagy számban, de mikor Frendaar felemlekedett, és megvívta a Könnyek Háborúját Ruz oldalán, kiűzettek otthonukból, és Arcaniába meg Wehalarra kényszerültek. Arcaniai águk az Északi Fény Magiszterei nevű mágustestület irányítása alatt együttműködésben él az arkán állammal, míg wehalari águk saját államot alapított Laielem néven, melyben jelentős a zöldelf kisebbség. A zöldelfek mindenhol megélnek, ahol erdő van, kivéve Cernar Auriennt, és nem sokat törődnek az emberekkel vagy más fajokkal, ennek ellenére készek harca szállni az éghajlat (és így erdeik) védelmében. Önálló államuk nincs. Az éjelfek kizárólag Cernar Aurienn lakói, mely egy sötét árnyék Eudethora térképén, és ki tudja, mi lakik még ott rajtuk kívül. Az elfek mind nagyjából emberszerűek, csak az ezüstelfeknek ezüst hajuk és szemük van, és nagyon fehér bőrük, meg persze hegyes füleik, mint a többi elfnek, és magasak, fürgék, törékenyek; a zöldelfek barna bőrűek, hajuk és szemük zöld, kék, fehér vagy barna, alacsonyabbak és sokkal szívósabbak; az éjelfek bőre fekete vagy sötétkék, szemük bíborvörös, aranysárga vagy fekete, szőrzetük egyáltalán nincs, és testalkatuk valahol a másik két elf altípusé között van. Minden elf jól lát a sötétben és tehetsége van a lopakodáshoz, az ezüstelfek között pedig sok a veleszületett mágikus képességű egyed.

arkán: Hidegkedvelő, nemes nép, nagyon régi kultúrával és írásbeliséggel. Saját istenük is van, méghozzá kettő, Kryogar, a fehér medve alakjában ábrázolt jégisten, és Kryoneth, a fehér tigris alakjában ábrázolt istennő. Kryogar nagyjából Arraz, Marra, Hadraz és Awelar egyesített képének felel meg: harcos, védelmező, sorsisten és tudós-mágus, míg Kryoneth Kliborna, Gali és Wahud feladatait vállalja el: szabad szenvedély, viharistennő, szerelem- és termékenységúrnő. A pénzistennek, Goldernek nincs megfelelője: az arkánok vadászattal szerzik élelmüket és baráti segítséggel minden mást, amire szükségük van. Sokat elszenvedtek már az arkánok az emberektől, de mégsem neheztelnek: állítólag valamikor ők adták át a mágia mesterségét a fiatalabb fajoknak, beleértve a nekromancia tudományát is, és e "felelőtlenségért", ahogy ők nevezik, még ma is vezekelnek lélekben. De Mardant gyűlölik, hiszen kihalással fenyegeti őket az új tűzisten felemelkedése. Nagydarab, fehér hajú, színváltós szemű, nemes arcvonású lények (még hegyes, szabályos agyaraikat rejtő, erős állkapcsaik ellenére is), szőrzetük durvább és erősebb, mint az embereké, bőrük a fahéjszínűtől a koromfeketéig terjed, de soha nem kék. Sokuk fel tudja venni valamilyen állat alakját, azét, melyet családja totemként tisztel. Gondolkodásmódjuk nagyon idegen az emberekétől.

ork: Testes, zöldbőrű népek, nagy fogakkal és szenvedélyes, de szeretetteli szívvel. A mágiát alig ismerik, az emberekkel egyidőben érkeztek Nuathra, saját államot tartanak fenn Eudethorán, Halgiun néven. A pálinkához és a dalokhoz értenek igazán, de ha kell, veszedelmes harcosok. Szinte babonás módon tisztelik az arkánokat, legendákat mesélnek róluk. Legismertebb jellemzőjük nagy számuk és az, hogy nagycsaládokban élnek félig földalatti odúikban. A vizet nem szeretik túlzottan, főleg, ha mosakodásra kellene használni. Sámánhitűek, elvégre nomádok voltak, de nagy részük tiszteli a cathorrai eredetű isteneket is.

ember: Mint a rendes világban; gonosz, köpönyegforgató birodalmakat és békés falvakat egyaránt építenek. Nuath legéretlenebb és legnagyobb létszámú faja.

sárkány: Ősi faj, az arkánoknál is régebbi talán. A bölcsesség letéteményesei, hiszen életkoruk szinte felmérhetetlenül hosszú. A szivárvány minden színében megtalálhatóak, hüllőszerűek, bőrszárnyuk van, nagyok, és legnagyobb mágusaik képesek humanoid alakot felvenni. Wehalar vezetőinek túlnyomó részét ők teszik ki, máshol azonban alig találhatók meg.